tisdag 23 augusti 2011

En liten grammatisk genomgång

När vi pratade om namn innan Lilla Barnet var fött hade vi "Ingrid" som favoritnamn om det skulle bli en tjej.
"Men", sa Fredrik, "du får inte uttala det så där som alla stockholmare gör, då går jag inte med på det."
Och jag uttalar det inte så (även om Fredrik påstår att jag ibland trillar dit). Men det gör så många andra.
Så här kommer nu en utförlig beskrivning av uttalet på Lilla Barnets förstanamn:

INGRID
Det är en person
Inte en plats.

Är ni med så långt?
Härligt!

TOMTEN
Kan uttalas på olika sätt beroende på om man menar personen eller platsen
TOM-TEN (betoning på båda stavelserna) = personen
TOM-ten (betoning på första stavelsen) = platsen

INGRID
Är en person
Inte en plats

Alltså: ING-RID (tänk nu personen tomten)
Inte: IIIIIIIIIIIIIIING-rid

Vi tar det igen för säkerhets skull.
Hon heter alltså: ING-RID
Inte: IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIING-rid

Så!
Då var det sagt

2 kommentarer:

  1. Oups. Kan bli svårt, min mamma heter ju också Ingrid, så det är ett namn jag säger ofta. Jag är mycket övertygad om att hon är en person och inte en plats, men jag är ju stockholmare sen tre generationer så...

    SvaraRadera
  2. Hjälp hoppas jag sa rätt igår, när Fredrik var med. Kram Carola

    SvaraRadera