I söndags var Lilla Barnet och firade gudstjänst i Breviks kyrka på Lidingö. Det var hennes första gudstjänstbesök här utanför magen. Hon har varit med om gott om gudstjänster här när hon ännu låg i magen.
Det var tacksägelsedagen.
Under predikan kom jag att tänka på att jag för ett år sen ledde gudstjänsten på tacksägelsedagen. Då låg Ingrid i magen och grodde men bara den närmsta familjen visste om henne.
Jag minns att jag pratade om inlärd tacksamhet och tacksamhet som verkligen springer upp ur människans inre.
Som exempel berättade jag om när min "kompis" berättat för sin mor att hon skulle bli mormor.
När jag satt där i kyrkbänken i söndags och mindes allt det här började jag le.
För ett år sen var allt så ovisst, så hemlighetsfullt, så spännande.
För ett år sen hade väntan just börjat. Nu satt jag här i bänken med min dotter.
Tacksamhet!
Visar inlägg med etikett Innan du kom. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Innan du kom. Visa alla inlägg
onsdag 12 oktober 2011
fredag 2 september 2011
Rena grekiskan
Idag var Lilla Barnet på Teologiska Högskolan och hälsade på. Vi pratade en stund med en av lärarna i NT (Nya testamentet alltså för icke invigda) och kom på att det ju är lika bra att vi börjar lära Lilla Barnet Koine-grekiska (den grekiska som NT är skrivet på) nu när hon ändå håller på med språkinlärningen.
Grävde därför fram denna fantastiska film som hennes mor och gudmor skapade en fredagkväll när vi hade alldeles för mycket fritid. Den kan ju vara en bra start för att lära sig alfabetet.
Jag ber om ursäkt, Emelie. Men den ligger ju faktiskt uppe på youtube.
Jag ber om ursäkt, kära bloggläsare. Men ni väljer ju faktiskt själva att trycka på "play".
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)