Visar inlägg med etikett Saker Ingrid gillar. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Saker Ingrid gillar. Visa alla inlägg

onsdag 9 oktober 2013

onsdag 20 februari 2013

Lilla Barnet har fått en koja:



Idé: Fredrik Södertun

Design: Cecilia Södertun

lördag 16 februari 2013

Bygga upp och riva ner

Lilla Barnet är inne i en period då hon fullkomligt älskar att bygga med klossar. Och hon älskar lika mycket att riva ner konstruktionerna, eller "panga" som hon själv kallar det. Särskilt roligt är det att panga det som mamman försöker bygga. Man får vara snabb om man vill hinna bygga mer än tre klossar i höjd.
Hon till och med tog tillfället i akt på en gudstjänst som pappan höll i för några veckor sen att stapla psalmböcker och Biblar och med armarna uppsträckta, högt och glatt utbrista "Höögt!".
Mitt under predikan förstås.

Men byggandet har även fungerat avledande från Tv:n. Förra veckan var ju Lilla Barnet sjukt och hemma och det blev en del Teletubbies (eller "Telehalli" som de heter enligt Lilla Barnet). Det var pappan som insåg att det gick att undvika tv-tittandet med att i stället bygga Teletubbiesarna.

Tinkywinky, Lala, Poe och Dipsie... det ser väl vem som helst?

Nu bygger hon dem nästan varje gång klossarna åker fram (vilket är rätt ofta). Nackdelen är att hon har börjat nämna färgerna vid respektive Teletubbies namn i stället för gul, grön, röd och blå. Numera heter alltså allt som är gult "Lala" osv.

Äh, det är väl smällar man får ta antar jag.

torsdag 13 december 2012

Sta Lucia

Så var Lucia-dagen till ända.
Lilla Barnet har haft sin första Lucia-samling på förkolan. Lyckligtvis råkade farmor vara i stan denna dag så hon kunde vara med och fira.
Här sjunger Lilla Barnet med glädje "Tipp-tapp"-sången.


Att sjunga är något av det bästa Ingrid vet. Det kanske syns på henne?

Dessutom fyller Barnets mormor år idag. Grattis!


måndag 23 juli 2012

vad gör man av detta?

Under tiden Lilla Barnet sover middag sitter föräldrarna och tittar på TV. När Lilla Barnet vaknar är vi mitt uppe i ett avsnitt av "How I Met Your Mother" så barnet får komma upp och mysa i soffan tills avsnittet är slut.
Hon sitter tyst och lugnt i mitt knä, ger inte ifrån sig ett ljud förrän scenen nedan dyker upp. Ganska precis när tiden i klippet nedan är på 0:11 hörs ett intresserat "åååh" från det Lilla Barnet.
Vi kunde inte sluta skratta på flera minuter och hann aldrig höra den avslutande repliken som bara gör det hela hysteriskt!



Hur ska vi tolka detta?

måndag 26 mars 2012

Teletubbies ftw!

Igår var det jungfru Marie bebådelsedag och det firade Lilla Barnet med att ta två steg mot pappan utan att hålla i sig i något.
Sådärja. Dock var det nog mest av misstag.
Idag visade hon upp mera konster när hon fängslades av Teletubbisarna. Hon försökte till och med digga litegrann:

Nykomling på listan "saker Ingrid gillar": Teletubbies.

lördag 17 mars 2012

Titta där!

I samma väntrum (som i inlägget nedan) fanns ett mycket spännande akvarium. Lilla Barnet älskar att få en anledning att säga "Där!" (eller snarare "däh") så detta akvarium var snabbt populärt.


Trägen vinner

Härom veckan i väntrummet hos barnläkaren...

tisdag 13 mars 2012

Premiärdag

Idag hade Lilla Barnet premiär i gungan. Det lär det bli mer av.

måndag 23 januari 2012

Pulkapremiär

Ingrid fick en pulka i julklapp av sin gudmor med fästman. Länge såg det ut som att den skulle bli stående till nästa vinter. Men så föll äntligen snön på riktigt.
Så idag blev det pulkapremiär för Lilla Barnet. Hela vägen från hemmet till kyrkan (längre ner på samma gata) och lite senare ner till affären. Och hon älskade det! Efter att ha gnällt och gråtit mest hela dagen sken hon upp som en sol när hon sattes ner i pulkan. Fantastiskt!

YouTube Video


Det är inte så lätt som det ser ut

Efter att ha ålat omkring ett tag har Lilla Barnet nu börjat krypa. Men det går inte så fort än.

YouTube Video


måndag 16 januari 2012

Och visst sa hon AIK!?

Ingrid har lånat Mårtens gå-stol. Hon älskar sin nya mobilitet och det nya perspektivet.
Se här bara:

YouTube Video


torsdag 24 november 2011

Kära tomten...

Idag är det en månad kvar till julafton och Lilla barnet gör det enkelt för familjen och postar sin önskelista här på bloggen:


Det kan hända att listan uppdateras.

tisdag 22 november 2011

En blivande grävskopemaskinist

Idag har vi hälsat på hos gammelfarmor




(mammas kusin Rebecca var också där men hon kom inte med på bild)

Och just nu sitter vi i Centrumskyrkans lekhörna och väntar in pappa









måndag 21 november 2011

Mat och mera mat

Det är mycket som kretsar kring mat just nu. Lilla Barnet älskar att utforska och smaka men sväljer ännu inte särskilt mycket.
Lunch idag: smakade lite kyckling





Middag: falukorv i ugn med potatismos och blandade grönsaker. Kladdigt värre!


onsdag 9 november 2011

Paradiset

Kanske himlen för Ingrid ser ut typ så här:

Böcker!

Vara naken!

Vara naken i prasselpåsen! - förmodligen det ultimata stället att vara naken på.

Och raka motsatsen till paradiset, det där andra stället ni vet. Det kanske är lite så här:

Så nära...

onsdag 2 november 2011

Röran fortsätter

och så lite frukost: banan!
Det mesta hamnar utanför munnen eller mosas i näven men gott verkar det i alla fall vara.
Och ROLIGT!
Så här skoj faktiskt:

YouTube Video

Nu ska vi nog ta en liten dusch...

söndag 23 oktober 2011

att sitta är kanska det bästa som finns


- Nämen Ingrid! Nu sitter du ju utan stöd igen. Sitt kvar medan jag hämtar kameran är du snäll
- visst mamma

- wow, du sitter kvar. ok, en bild till kan jag väl få hinna med? skulle liksom vilja zooma in lite.
- inga problem. jag sitter bra här

- åh, fint. hinner jag ta en bild till med en annan inställning också?

- we are on a roll! ny inställning igen:

- mamma, jag tar och lutar mig lite bakåt bara.
- va? nej! då kommer du ju ramla

- vadå ramla? man tar ju emot sig med ena armen så här

- lätt som en plätt!

- jag lutar mig lite till, kan ju inte skada
- äh, typiskt!

torsdag 20 oktober 2011

Saker jag gillar

Jag gillar:


Prasselpåsen

Böcker

Kicki

Pippi

Bodil

Mig själv!

Jag gillar att...

vara naken

sitta

åka i sjalen

stå upp