Visar inlägg med etikett Graviditet. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Graviditet. Visa alla inlägg

söndag 8 juli 2012

lördag 28 maj 2011

Vart är on/off-knapparna?

Fråga:
Är det någon som vet var man sätter på värkmaskinen?
Och kan någon tala om vart jag stänger av hormonmaskinen?

/Undrar trött bölande tjockis

måndag 23 maj 2011

Så går en dag än från vår tid och kommer icke mer

Så var man inne på ännu en ledig dag på tjocken!
Det verkar som att Lille Bäbis trivs fint där inne och ärligt talat så har jag svårt att tro att jag någonsin kommer att föda, det är nog bara nåt som folk säger för att jag inte ska våndas över att jag har blivit så himla tjock.

Rastlös som jag är av naturen så får jag i alla fall en del saker gjorda.
Innan maken hade gått upp hade jag själv förtärt min frukost, diskat, bakat och tvättat. Fredrik fick nybakad scones direkt tagen ur ugnen till frukost.
Jag börjar likna en riktig hemmafru.
Hur i hela friden ska det här sluta?!?
Jag får kompensera med att sitta en stund i soffan och pilla mig i naveln.

lördag 21 maj 2011

Vi hade ju bokat den här dagen!

"I natt tänker jag vakna av värkar, bara så att du vet!" sa jag till Fredrik igår.
"Öh, jaha? ok..." sa han.
I natt vaknade jag visserligen, flera gånger, men av den sedvanliga kissnödigheten och ingenting annat.

Jag ska föda mitt barn idag för det står det i alla kalendrar. Alla barnmorskor och ultraljudsmänniskor och folk i allmänhet försöker hjälpa en att förstå att man inte ska stirra sig blind på det där förbaskade "beräknad förlossnings-datumet", men ack så lätt det är att göra det ändå!

Ändå har jag övat mig hela graviditeten när folk har frågat efter Lille Bäbis ankomstdatum genom att svara: "21 maj... kommer den förmodligen INTE, men där omkring." Men det där "INTE" har inte fastnat utan det är ändå datumet som hela tiden har varit i fokus - 21 maj, 21/5, 2011-05-21, TJUGOFÖRSTA MAJJJJJJJJ!

Men nu så sitter jag här i soffan.
Det är lördagen den 21 maj.
Lille Bäbis ligger visserligen långt ner i bäckenet, det kan jag lova, och sammandragningarna kommer ofta och är starka men är inte alls särskilt smärtsamma.
Allt är lugnt.
Fredrik sover.
Ingen springer runt och är stressad över att BB-väskan inte är färdigpackad.
Ingen profylaxandas genom en massa värkar.
Ingen tar en nöddusch för att minska smärtan.
Ingen ringer förlossningen och frågar om det är bäst att vi åker in nu.
Jag sitter i soffan... och bloggar... och facebookar... och familjelivar...
Framför allt: tar emot prövningen jag vet att jag så väl behöver.

söndag 15 maj 2011

Kompisträff

Idag har Lille Bäbis träffat bästa kompisen Kaka.
Kaka är beräknad att titta ut dagen före Lille Bäbis. Vem vet, det kanske blir gemensamma födelsedagskalas i framtiden?

Hej kompis!

måndag 9 maj 2011

Magen

Bjuder på en magbild. Och en ryggbild för den som undrar hur mycket framåtmage jag egentligen har (mycket!).
Bilderna är tagna i fredags (6 maj). Då var graviditeten i v 37+5 (så nästan 38 veckor gången).