måndag 4 juli 2011

Nä, nyblivna mammor och späda barn räknas inte bland folk

Jag upptäckte idag ett par jeans i min garderob som jag fortfarande kan ha så nu behöver jag inte bara använda mina gravidjeans. Dock satt de inte alls som de gjorde innan graviditeten. Då var de lite pösiga och hade ett snyggt litet häng, nu satt de slimmade kring höft och rumpa (och översta knappen fick knäppas upp i sittande position) men ändå, det var något av en seger eftersom jag fullständigt avskyr att handla byxor.

Idag har jag och Ingrid lunchat med Rebecka - Ingrids doppräst (jajamensan det blir dop i höst) - och sen bar det av till stan och en fika med Siri inne på kulturhuset.
Ingrid spenderade hela förmiddagen med att sova för att vakna... just precis: när jag fick min kaffekopp framför mig. Så det blev fikastund för oss alla tre samtidigt. Senare ville Ingrid även fika inne på gallerian. Eftersom jag läst om en hel del amningsmotstånd den senaste tiden var jag mer än beredd att ge Ingrid sin föda sittande på en bänk i gallerian. Här ska inte bidras till ett intolerant samhälle inte! Om det inte är ok att amma offentligt, hur ska man då någonsin hinna komma utanför dörren med späda barn?
Hittade för övrigt en bra krönika av Daniel Pernikliski i ämnet. 


Nu har trollungen lagts i sin säng och trollmamman har sjungit de vackraste (nåja) ord hon känner - Gud som haver barnen kär. Den sjöngs varje kväll (nåja även där) redan när Ingrid låg i magen.

I morgon väntar nya äventyr. Lunch med Caroline och sen BVC-besök. Ska bli spännande att se vad hon väger (Ingrid alltså, inte Caroline) och hur lång hon har blivit. Sist vi vägde henne vägde hon 4370 och sist vi mätte henne (inte samma tillfälle utan ca en vecka tidigare) var hon 53,5 cm. Eftersom det har varit lite struligt med amningen så hoppas jag innerligt att hon har fortsatt gå upp i den takt hon ska. Jag vill så gärna kunna helamma henne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar