lördag 23 juli 2011

Hur kan man sätta barn till en sån farlig värld?

En ö
full av ungdomar.
En man
klädd som polis
klädd som trygghet och beskydd
en ulv i fårakläder
Han skjuter
vilt
till döds
Tänk om det var mitt barn
som blev beskjuten
Tänk om det var mitt barn
som sköt

Hur kan man vilja sätta barn till en sådan värld?
Hur kan man med gott samvete försöka igen och igen att fylla denna värld med potentiella mördare och potentiella dödsoffer?
Hur kan man, som jag och min man, under ett helt år medvetet försöka gång på gång att sätta ett oskyldigt litet barn till världen, bara för att denna människa ska växa upp i en så grym värld, full av terror och rädsla?

Kallelsen är mitt svar.
Kallelsen att skapa en värld som inte är full av hot och rädsla, utan är full av hopp och glädje, kärlek och trygghet.
Det är i samband med händelser som de i Norge igår som det blir tydligt för mig hur viktigt det är att vara en god förälder, att uppfostra mitt (kanske så småningom mina) barn till trygga och tillitsfulla människor,
människor som bygger ett tryggt, inte bara säkert, utan TRYGGT samhälle,
människor som litar på sig själva och på andra,
människor som bryr sig om världen, om alla människor,
människor som inte är likgiltiga,
människor som kämpar.

Jag tror att alla människor är kallade att sprida Guds rike.
Att uppfostra mina barn är en del i det arbetet.
Hårt arbete ligger framför.
Men för att citera både Jesus och Guds änglar:
Var inte rädd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar