lördag 21 maj 2011

Vi hade ju bokat den här dagen!

"I natt tänker jag vakna av värkar, bara så att du vet!" sa jag till Fredrik igår.
"Öh, jaha? ok..." sa han.
I natt vaknade jag visserligen, flera gånger, men av den sedvanliga kissnödigheten och ingenting annat.

Jag ska föda mitt barn idag för det står det i alla kalendrar. Alla barnmorskor och ultraljudsmänniskor och folk i allmänhet försöker hjälpa en att förstå att man inte ska stirra sig blind på det där förbaskade "beräknad förlossnings-datumet", men ack så lätt det är att göra det ändå!

Ändå har jag övat mig hela graviditeten när folk har frågat efter Lille Bäbis ankomstdatum genom att svara: "21 maj... kommer den förmodligen INTE, men där omkring." Men det där "INTE" har inte fastnat utan det är ändå datumet som hela tiden har varit i fokus - 21 maj, 21/5, 2011-05-21, TJUGOFÖRSTA MAJJJJJJJJ!

Men nu så sitter jag här i soffan.
Det är lördagen den 21 maj.
Lille Bäbis ligger visserligen långt ner i bäckenet, det kan jag lova, och sammandragningarna kommer ofta och är starka men är inte alls särskilt smärtsamma.
Allt är lugnt.
Fredrik sover.
Ingen springer runt och är stressad över att BB-väskan inte är färdigpackad.
Ingen profylaxandas genom en massa värkar.
Ingen tar en nöddusch för att minska smärtan.
Ingen ringer förlossningen och frågar om det är bäst att vi åker in nu.
Jag sitter i soffan... och bloggar... och facebookar... och familjelivar...
Framför allt: tar emot prövningen jag vet att jag så väl behöver.

4 kommentarer:

  1. Jessica Sjöstedt21 maj 2011 kl. 09:48

    Moster kanske ska komma över å försöka övertala Lille Bäbis att hon vill träffas nu! Hoppas verkligen att du/ni inte behöver vänta lltför länge nu! Kramar till er från lilla mig!
    Syrran!

    SvaraRadera
  2. ta det bara lungt ska du se att det kommer tänker på dig kramar mamma

    SvaraRadera
  3. Jag hoppas på den 24:e så jag lätt kan komma ihåg det ;)) Kramis kusin Jessica

    SvaraRadera
  4. bara att vänja sig barn gör som dom vill eller hur :)

    SvaraRadera