måndag 12 september 2011

Dags att tänka framåt

Studiebesök har gjorts idag på en av de typ tusentals förskolorna i området (det verkar finnas hur många som helst faktiskt). Just den här förskolan är inspirerad av Reggio Emilia-pedagogiken. Är det någon som har koll och/eller åsikter om den så får ni gärna dela med er av era tankar!
Hur som helst ligger den i ett jättefint litet hus med härlig utomhusmiljö.

Det fina huset
Senare på kvällen blev det middag hemma hos gudmor. Mysigt!
I morgon bitti ska vi på babygudstjänst i Hedvig Eleonora med tema dopet. Det passar ju bra så här när det börjar närma sig Barnets egen dopdag om en och en halv vecka. Lilla Barnet ligger och laddar nu. Hon har ju så mycket frågor hon vill ställa till prästen förstås.


4 kommentarer:

  1. Hej Cecilia, Fredrik och Ingrid,
    Jag undrar, hur gjorde ni när ni beställde eran Kronan-vagn? Vi tänkte ha en likadan till våran knodd, men vi måste ju såklart beställa den först. Hur gjorde ni?
    //Sara

    SvaraRadera
  2. Vi beställde den genom hemsidan: http://www.kronan.com/sv/barnvagn
    Man kan ju inte köpa den i butik. Det gick rätt snabbt att få hem den vill jag minnas och de körde den fram till dörren.
    Bra val!

    SvaraRadera
  3. Reggio Emilia är väldigt populärt på lärarutbildningen. Syftet är, enligt min förståelse, att genom observationer och ett utforskande arbetssätt synliggöra barns kollektiva lärande (för pedagoger, barn och föräldrar). Jag har dock bara varit på en förskola under min VFU som inte arbetat på detta sättet. Jag har alltså inte själv sett arbetssättet i praktiken utan bara läst mycket teori om det. Hoppas att ni hittar ett ställe som både ni och Ingrid kommer att trivas med! Kram

    SvaraRadera
  4. Kolla in hur de jobbar och om de verkligen jobbar som de säger, för just nu säger nästan alla förskolor att de jobbar Reggio Emilia inspirerat men på de jag varit har de inte jobbar speciellt mycket med det.
    Men annars tycker jag att det är ett bra sätt att jobba med barnen, de ska få experimentera och testa mycket själva med de vuxna som stöd.

    SvaraRadera